Publieke laadpalen steeds vaker binnen loopafstand

28-08-2025
Afdeling
Zakelijk
Onderwerp
Elektrisch rijden

Elektrisch rijden wordt in Nederland steeds laagdrempeliger. Het aantal openbare laadpunten groeit namelijk in hoog tempo: elke maand komen er gemiddeld zo’n 1.600 bij. Hierdoor staat inmiddels in meer dan 83 procent van de woonwijken een laadpaal op loopafstand. Daarmee loopt Nederland voorop in Europa en wordt het laden van een elektrische auto steeds eenvoudiger. Het streven van de overheid is duidelijk: in elke wijk moet een laadpunt beschikbaar zijn. Met al 85 procent van de geplande gebieden die minimaal één laadpaal hebben, komt dat doel snel dichterbij.

Verschillen per regio

Het beeld is echter niet overal hetzelfde. In grote steden en populaire toeristische gemeenten, zoals Sluis in Zeeland en Loon op Zand in Noord-Brabant, is het aantal laadpunten opvallend hoog. In landelijke gemeenten gaat de groei trager. Zo telt Dantumadiel in Friesland slechts 17 publieke laadpalen voor bijna 19.000 inwoners. Een belangrijke veerklaring hiervoor is dat bewoners in buitengebieden vaker beschikken over een eigen oprit en laadvoorziening.

Snelladen in opmars

Niet alleen de reguliere laadpalen schieten uit de grond, ook het netwerk van snelladers groeit snel. Op dit moment zijn er zo’n 1.200 locaties waar in totaal 5.800 snellaadpunten beschikbaar zijn. Sommige daarvan leveren een vermogen tot wel 350 kW. Dat betekent dat een accu in korte tijd grotendeels kan worden bijgeladen, wat het dagelijks gebruik van elektrische auto’s nog praktischer maakt.

Knelpunten en innovaties

De snelle groei brengt ook uitdagingen met zich mee. In bepaalde regio’s is het elektriciteitsnet zwaar belast en bovendien is er een tekort aan installateurs, wat voor vertraging kan zorgen. Toch ontstaan er ook slimme oplossingen. Een voorbeeld is het zogeheten slim laden: een systeem waarbij auto’s vooral opladen op momenten dat de stroom goedkoper is en het net minder wordt belast. Dit zorgt niet alleen voor een lagere druk op de infrastructuur, maar maakt elektrisch rijden ook aantrekkelijker en betaalbaarder.

Vooruitblik

Nederland zet grote stappen naar een toekomst waarin elektrisch rijden voor iedereen haalbaar en praktisch wordt. Met de snelle toename van zowel reguliere laadpunten als snelladers, in combinatie met slimme innovaties, komt de laadpaal letterlijk steeds dichterbij.

Andere nieuwsberichten

Pseudo-eindheffing vanaf 2027: dit betekent het voor jouw wagenpark
28-11-2025

Pseudo-eindheffing vanaf 2027: dit betekent het voor jouw wagenpark

De overheid heeft onlangs een nieuwe maatregel aangenomen die vanaf 1 januari 2027 grote impact heeft op zakelijke mobiliteit: de pseudo-eindheffing.

Lees verder
Bijtelling elektrische auto's blijft in 2026 tóch lager dan verwacht
28-11-2025

Bijtelling elektrische auto's blijft in 2026 tóch lager dan verwacht

De regels voor de bijtelling van elektrische auto’s zijn onverwacht gewijzigd. Tot voor kort leek het erop dat de bijtelling per 1 januari 2026 volledig gelijkgetrokken zou worden met die van brandstofauto’s. 

Lees verder
Brandstofaccijnzen stijgen per 2026: korting blijft, maar stuk lager
28-11-2025

Brandstofaccijnzen stijgen per 2026: korting blijft, maar stuk lager

Vanaf 1 januari 2026 gaan de accijnzen op brandstof weer iets omhoog. De huidige korting op de accijns blijft bestaan, maar wordt verminderd.

Lees verder
Winterbanden vs All season banden: wat is het verschil?
18-11-2025

Winterbanden vs All season banden: wat is het verschil?

Wanneer de temperaturen dalen, ontstaat ieder jaar weer dezelfde vraag: kies je voor winterbanden of zijn all-season banden voldoende voor de omstandigheden waarin jij rijdt?

Lees verder
Autoverzekeringen duurder dan ooit: vooral allrisk fors gestegen
07-11-2025

Autoverzekeringen duurder dan ooit: vooral allrisk fors gestegen

De autoverzekering is in 2025 duurder dan ooit. Uit recente marktgegevens blijkt dat de gemiddelde premie inmiddels bijna 18 procent hoger ligt dan vorig jaar. Vooral de allriskverzekering valt op met een stijging van ruim 20 procent. Daarmee is het verzekeren van auto’s in korte tijd aanzienlijk duurder geworden. Een ontwikkeling die ook gevolgen heeft voor de totale leasekosten.

Lees verder
Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor jouw wagenpark
17-09-2025

Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor jouw wagenpark

Prinsjesdag brengt ieder jaar nieuwe plannen en maatregelen met zich mee die ook relevant zijn voor autorijdend Nederland. In dit nieuwsartikel zetten we de belangrijkste wijzigingen voor werkgevers op een rij.

Lees verder
Publieke laadpalen steeds vaker binnen loopafstand
28-08-2025

Publieke laadpalen steeds vaker binnen loopafstand

Elektrisch rijden wordt in Nederland steeds laagdrempeliger. Het aantal openbare laadpunten groeit namelijk in hoog tempo: elke maand komen er gemiddeld zo’n 1.600 bij. Hierdoor staat inmiddels in meer dan 83 procent van de woonwijken een laadpaal op loopafstand. Daarmee loopt Nederland voorop in Europa en wordt het laden van een elektrische auto steeds eenvoudiger. Het streven van de overheid is duidelijk: in elke wijk moet een laadpunt beschikbaar zijn. Met al 85 procent van de geplande gebieden die minimaal één laadpaal hebben, komt dat doel snel dichterbij.

Lees verder
Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch⚽
20-08-2025

Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch⚽

Oostendorp Automotive en Oostendorp Lease zijn al meer dan 32 jaar trotse partner van FC Den Bosch. In die periode hebben we samen vele mooie momenten beleefd en moeilijke tijden doorstaan. Juist in die lastige periodes bleek wat echte samenwerking inhoudt: elkaar blijven steunen, ook wanneer het tegenzit.

Lees verder
Profiteer in 2025 nog van 17% bijtelling op elektrische leaseauto's
26-06-2025

Profiteer in 2025 nog van 17% bijtelling op elektrische leaseauto's

Overweeg je een elektrische leaseauto? Dan is 2025 hét jaar om actie te ondernemen. Dankzij de tijdelijke fiscale voordelen kun je duizenden euro’s besparen op de bijtelling van een nieuwe elektrische leaseauto.

Lees verder
B-rijbewijs toegestaan voor zwaardere elektrische bestelbussen vanaf  juli 2025
18-06-2025

B-rijbewijs toegestaan voor zwaardere elektrische bestelbussen vanaf juli 2025

Vanaf 1 juli 2025 mogen bestuurders met een standaard B-rijbewijs, onder specifieke voorwaarden, elektrische bestelbussen tot 4.250 kg besturen. Dit is een belangrijke stap richting de verduurzaming van het wagenpark. De nieuwe regeling is vastgelegd in een convenant dat in december 2024 is ondertekend door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, BOVAG en andere brancheorganisaties.

Lees verder